مواد اولیه برای بسته بندی | مواد مورد استفاده در بسته بندی محصولات غذایی
نوشته شده توسط : کاردوک

چرا مواد اولیه مورد استفاده برای بسته بندی مواد غذایی اهمیت دارد؟ مهم‌ترين هدف در بسته بندی محصولات غذایی افزايش طول عمر و ماندگاری محصول از طريق تنظيم فضای مناسب در داخل بسته با توجه به ويژگی‌های مورد نیاز نگهداری محصول است. لذا برقراری هماهنگی بـين ويژگی‌های مـاده بسته‌بندی و نيازمندی‌های نگهداری کالای غذایی و توجه به شکل بسته و نقش آن در نگهداری و حمل نقل از کارخانه تا سر سفره مصرف کننده اهمیت به سزایی دارد. تعدادی از پرکاربردترین مواد مورد استفاده در بسته‌بندی محصولات غذایی به شرح ذیل می‌باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 منبع: مواد اولیه برای بسته بندی

مواد اولیه برای بسته بندی مواد غذایی

به دلیل رعایت بهداشت و سلامت مواد غذایی مواد اولیه مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی از اهمیت به سزایی برخوردارند. در ادامه برخی از پر کاربردترین مواد که مورد تایید استاندارد و بهداشت هستند را شرح می‌دهیم. برای آشنایی با خط تولید بسته بندی مواد غذایی کلیک کنید.

 پلی اتيلن

پلی اتیلن با چگالی کم و زیاد دو پليمر هستند که در گریدهای مناسب با اینکه به لحاظ ساختار فرمول شيميایی یکسان هستند، در تولید ظروف مواد بسته بندی كاربردی مختلفی دارند. پلی اتیلن در دانستیته کم برای تولید انواع فيلم‌های نازک دارای انعطاف و استفاده می‌شود و به دلیل خنثی بودن و عدم واکنش با محصولات غذایی و قابليت دوخت حرارتی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بسته‌بندی‌های مرکب و چند لایه نیز می‌توان از فیلم پلی اتیلن در لایه داخلی دارای تماس با محصول غذایی استفاده نمود. فیلم پلی اتیلن به دلیل شفافیت به همراه مواد دیگری همانند آلومینیم بکار می‌رود. در تتراپک انواع آبمیوه و محصولات لبنی فیلم پلی اتیلن در لایه داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلی اتیلن دانستیه بالا دارای استحکام زیاد و عدم شفافیت بوده و به همین دلیل در تولید ظروف صنایع غذایی همانند بطری و ظروف محصولات لبنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت بهبود و خواص آن از ترکیب افزودنی‌های بهبود دهنده‌ای همانند تينانيوم دی اكسايد نیز استفاده می‌شود.

مواد اولیه برای بسته بندی | پلی پروپلين

از پلی پرویلین در گریدهای مختلف استفاده وسیعی می‌شود. از گرید پلی پروپیلن برای تولید انواع درپوش‌های رزوه‌دار بطری و ظروف پلاستیکی دهانه گشاد غذایی، دارویی و بهداشتی استفاده می‌شود و از گرید خطی شده بیورینت آن برای تولید فیلم‌های نازک و شفاف جهت استفاده در بسته بندی انواع پفک، ماكارونی و خشکبار استفاده می‌گردد. از گرید پلی پروییلن خطی پیرلایزدصدفی برای تولید فیلم نازک منعطف و پوشاننده لکه در بسته‌بندی انواع شکلات، ویفر و محصولات پودری صنایع غذایی استفاده می‌شود.   

پلی اتیلن تترافتالات  

این ماده پلی الفین کاربرد وسیعی را در تولید ظروف و بطری حاوی انواع نوشابه، روغن مايع و مایعات غذایی دارد. تکنولوژی شكل‌دهی و تولید بطری  از پت ظروفی را تولید می‌کند که ضمن داشتن استحکام زیاد مکانیکی، کاملا شفاف و سبک و در نتیجه اقتصادی باشند. از اين ماده پليمری به صورت فيلم نازک جهت بسته بندی‌های نیازمند استحکام نیز استفاده می‌گردد.   

مواد اولیه برای بسته بندی | پلی استایرن

پلی استایرن ماده‌ای شفاف و شکننده است و در تولید انواع ظروف يكبار مصرف همانند لیوان و بشقاب استفاده می‌شود. گرید خاصی از پلی استايرن ضربه‌پذير بوده و به همین دلیل برای توليد ظروف ماست، مارمالاد و عسل یک نفره مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرید ديگـری از پلی استایرن حجیم شده به دلیل سبک بودن و خواص ضربه‌پذیری مطلوب در بسته بندی محصولات شکننده همانند تخم مرغ استفاده می‌گردد. این ماده به دلیل دارا بودن خاصیت عایق حرارتی در انتقال غذاهای گرم نیز می‌تواند مناسب باشد. 

نایلون  

نایلون به دلیل قابلیت محافظت از محصولات غذایی در برابر آلودگی‌ها و گرد و غبار به صورت رول، کیسه و برش خورده جهت بسته بندی و حمل انواع مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نايلون در بسته بندی‌های تحت خلا  فرآورده‌های گوشتی همانند سوسيس و كالباس نیز کاربرد دارد.

پلی وینیلیدین کلراید  (PVDC)

اين ماده بهترين نـوع پليمر با ويژگی حفاظتی در مقابل نفـوذ گازها و رطوبـت است. فيلم آن بسيار نازک و قابل انعطاف بوده و بـه همين سبب برای بسته بندی عمده فرآورده‌های گوشتی به کار می‌رود. فيلم پليمری در بسته بندی تحت خلا می‌‌تواند كاملا به سطح محصول بچسبد.

 

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

  • مشاوره در زمینه تهیه و خرید مواد اولیه
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی

برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

منبع: مواد اولیه برای بسته بندی





:: برچسب‌ها: مواد اولیه برای بسته بندی ,
:: بازدید از این مطلب : 700
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: